Get Adobe Flash player

Śląska Droga istniała już w XII w., nazwę nadali jej nie mieszkańcy północnej strony Karkonoszy, a kupcy, handlarze i mieszkańcy przychodzący z południa na Śląsk. Najprawdopodobniej to właśnie tą trasą Bolesław Krzywousty* wraz z Armią przeszedł w roku 1110 grzbiet Karkonoszy i atakując Czechy odniósł sukces. Wówczas to założono gród w Kotlinie u zbiegu rzek: Bobru i Kamiennej - Jelenia Góra. W XIII w. pojawił się również inny wariant tej drogi - z obecnego Karpacza Górnego w rejon Kowar, do kopalń na Podgórzu.

*) Nie ma jednak zgody wśród historyków dotyczącej autentyczności histori o przejściu wojska Krzywoustego przez Karkonosze. Istnieje jednak zapisek Galla Anonima, który mówi: "nową drogę wytyczył Bolesław do Czech przez okolice straszne, nogą ludzką nie tknięte (...) góry chmur sięgające, pełne skał, strome, (...) na bagnach głębokich kładąc mosty" (drabiny oraz Równia pod Śnieżką!). Wiadomo też, że w roku 1139 powstaje nad Łabą "Hostin Hradec", a w r. 1145 pojawiają się wzmianki i istniejących czeskich strażnicach na karkonoskim pograniczu (nazwy: Strážne, Strážna hůra, Vartište).

Przejście istniejącymi szlakami Turystycznymi

[ https://mapa-turystyczna.pl/route/yt4s ]

Odcinek Jelenia Góra >> Vrchlabi; dalsza trasa biegnie oficjalną drogą przez Kunčice nad Labem i Klášterská nad Labem wzdłuż Łaby do Hostinné.

- Jelenia Góra, ul. Wolności – Vrchlabí

13 h / 41. km / 56 pkt.GOT

Przewyższenia 1755 m / Obniżenia 1610 m

- Vrchlabí >> Hostinné 14,4 km (2:50h)

W drogę!

1. Trasę rozpoczynamy w Jeleniej Górze – Cieplicach Zdrój (najstarsze Polskie Uzdrowisko) na, ul. Wolności (przystanek MZK „Pod Koroną). Kierujemy się na południowy-wschód ulicą PCK. Idziemy 1:45 h (5.6 km) szlakiem niebieskim w kierunku Marczyc, mijając po drodze górę Chmielnik (422 m.n.p.m.) i kierujemy sie na górę Grodna (504 m n.p.m.), na której możemy podziwiać sztuczne ruiny zamku ks.Henryka.

2. Za nami 1:45 h (5.6 km). Z Grodnej kierujemy się szlakiem żółtym w kierunku wsi Sosnówka Dolna. Idziemy tym odcinkiem 0:35 h (2.3 km). Po drodze mijamy stare szachulcowe domy, Kościół, na wysokości którego szlak skręca w lewo, dalej idąc mijamy Pomnik Przyrody Stary Dąb. Przez krotki odcinek idziemy wzdłuż strumienia Sośniak mijając Pogańską Dolinę. Docieramy do Babiej Ścieżki,a stamtąd do „Dobrego źródełka” i Kaplicy Św.Anny. Sosnówkę Dolną i kaplicę Św. Anny dzieli dystans 2,8 km (1:10h)

3. Po kolejnych 0:10 h spaceru (0,4 km) Dochodzimy żółtym szlakiem do Domku Myśliwskiego, skąd kierujemy się na Przełączkę pod Grabowcem [3:35 h (10.8 km)], gdzie Śląska Droga Spotyka się na odcinku 200m z Głównym Szlakiem Sudeckim, następnie odbija do Przełęczy Pod Czołem, którą osiągamy po 0:20 h (0.9km) marszu.

4. Teraz mamy za sobą 3:50 h (11.4 km). Z przełęczy pod czołem nadal kierujemy się żółtym szlakiem (na tym odcinku Babia Ścieżka). Kolejne 0:40 h (1,7 km) kierujemy się do Przełęczy pod Czołem (dawne Bierutowice – obecnie Karpacz Górny). Po drodze miniemy m.in. Chomontową drogę, którą można dostać się do Szwedzkich Skał, a po 2-3 minutach słynny Młyn Miłości.

5. Za nami 4:30 h (13.2 km) tu szlak lekko skręca w prawo i po 0:20 h (0.9 km) dość błotnistym miejscami odcinkiem dojdziemy do słynnej Świątyni Wang (powyżej świątyni)

6. Z tego miejsca zejdziemy w dół do głównej ulicy do Skrzyżowania przy Kościele wang(0:03h / 0:09 km) niebieskim szlakiem i dalej doskrzyżowania szlaków żółtego/zielonego/niebieskiego, gdzie skręcamy w szlak żółty, który powiedzie nas pod Dolną stację wyciągu na Kopę na Rozdroże Łomnickie. Po drodze będziemy szli wzdłuż ulicy Strażackiej, która wykazuje sie ciekawą anomalią grawitacyjną – w miejscu tym auta, pozostawione „na luzie” same jadą pod górkę.

7. Na rozdrożu Łomnickim mamy za sobą już 5:23h marszu (16,1 km). Tu możemy sobie zrobić dłuższy odpoczynek, posilić się i zobaczyć dziki wodospad na Złotym Potoku

8. Teraz zaczynamy porządną wspinaczkę, schodzimy z żółtego szlaku na czarny i idziemy nim przez Kocioł Białego Jaru. Nie jest to jednak trasa czynna zimą i dopóki KPN i GOPR nie odwołają zamknięcia szlaku pod żadnym pozorem nie wolno tamtędy chodzić. Musimy miec zawsze w pamięci ogromną tragedię z Marca 1968 roku – w ciągu 48 sekund lawina porwała tu 24 osoby, zimą proponujemy obejście żółtym szlakiem obok Strzechy Akademickiej.

Tak więc, musimy zmierzyć się z białym Jarem. Przejście tego odcinka zajmie nam 1:25h (3km) umiarkowanym tempem. Na wysokości 1233 m n.p.m. Osiągniemy skrzyżowanie szlaków żółtego z czarnym, znajdują się tu resztki pomnika ofiar Lawiny z 1968 roku. Droga śląska skręca tu w lewo na Kopę (1378 m n.p.m.) - górna stacja wyciągu. Z Kopy proponujemy udać się na nocleg do Schroniska na Równi pod Śnieżką, skąd będziemy kontynuować marsz lub do Czeskiego schroniska Lucni Bouda – gdzie mieści się również najwyżej położony w tej części europy browar.

9. Jeśli zdecydujemy się udać na nocleg na czeską stronę z Kopy musimy przejść na Przełęcz pod Śnieżką – ten odcinek szlaku dostosowany jest do wymagań osób niepełnosprawnych i można tu poruszać się swobodnie nawet na wózku inwalidzkim. Z Przełęczy pod śnieżką idziemy na zachód czerwonym szlakiem i na wysokości Spalonej Strażnicy odbijamy żółtym szlakiem do schroniska Luční Bouda (1414 m n.p.m.).

10. W tym miejscu osiągamy 26 km naszej trasy. Jesteśmy na Białej łące. Miejsce to oferuje nam bajeczny widok na śnieżkę, Możemy sobie niebieskim szlakiem podskoczyć do źródeł Białej Łaby, a także udać się na śnieżkę rankiem dnia następnego.

11. następnego dnia rozpoczynamy wędrówkę czerwonym szlakiem na południe w kierunku na Výrovke. od Lucni Boudy jest to dystans 2,4 km (0:45h). Mieści sie tu również schronisko, z którego roztacza się bajeczny widok na Lucni Hora (1552 m n.p.m.), Zadni Planina (1423 m n.p.m.) i oczywiście Śnieżkę (1602 m n.p.m.)

12. Z Výrovki będziemy się kierować na Zadní Planina dystans doprawdy niewielki 0:20 h (1 km) szlakiem czerwonym, a następnie nadal czerwonym szlakiem w kierunku: Chata na Rozcestí (1349 m n.p.m.)

13. Przy Chata na Rozcestí osiągamy 30 km naszej trasy. Tu nasza Śląska Droga pokonuje czerwonym szlakiem kolejne punkty: Dvorská bouda , Zadní Rennerovky , U Hříběcí Boudy , Hříběcí Boudy

14. U Hříběcí Boudy osiągamy 34,4 km naszej trasy, gdybyśmy szli nieprzerwanie od Jeleniej Góry dojście w to miejsce zajęło by nam 11:15 h. Ta okolica zaczyna być juz zabudowana, spotyka się tu sporo tras rowerowych, Po drodze w strumieniach możemy podziwiać liczne Marmity (garnce polodowcowe – podobne znajdziemy w Michałowicach na Złotym widoku).

15. Z Hříběcí Boudy szlak wiedzie nas do historycznego miejsca jakim są wzmiankowane w dawnych kronikach Strážné [12 godzina marszu i 36,8 km]  Stąd szlakiem czerwonym udajemy się w kierunku: Pod Strážným (38 km trasy) z Pod Strážným 0:15 h (1 km) szlak czerwony wiedzie nas w kierunku:  Hořejší Vrchlabí, skąd po 0:40 h (2.5 km) szlakiem czerwonym osiągamy Vrchlabí - najstarszą miejscowość u podnóża Karkonoszy nad rzeką Łabą. Vrchlabí to 41 km trasy i 13 h marszu. Ale to nie koniec Drogi Śląskiej – wg źródeł droga kończy się w miejscowości Hostinné.

Z Vrchlabí do Hostinné droga zajmie nam 2:50 h, do przejscia mamy dystans 14,5 km, przez Kunčice nad Labem.